Ha jógát gyakorolsz, gyakran hallhatod az astanga kifejezést, mint választható jóga óra típust. A hatha jóga egyik összetett - kötött gyakorlatsorokból álló - dinamikus formája értendő az elnevezés alatt.
Maga az astanga (nyolc ágú) kifejezés valójában a Rádzsa jógának (azaz a királyi jógának) egy szinonim meghatározása. Ezt Patanjali - a jógairodalom egyik legnagyobb bölcse - fejtette ki kb. 2000 évvel ezelőtt a jóga-szutráiban, azaz a jóga gyakorlását összefoglaló vezérfonalban.
Íme a nyolc lépcsőfok:
- Jáma – a külső fegyelem szabályai
- Nijáma – a belső fegyelem szabályai
- Ászana - a helyes ülésmód
- Pránajáma - a légzésszabályozás
- Pratjahara - az érzékek visszavonása
- Dháraná – koncentráció
- Dhjána – meditáció
- Szamádhi – magasabb tudatállapot, felébredés
I. Jáma – a külső fegyelem szabályai
Jáma a hindu mitológiában a halál istenének a neve. A halál pillanatában, az ember ezen elvek, alapján értékeli a leélt életét. Valójában ezek is tovább egyszerűsödnek majd. A halál pillanatában lezajlik az egész élet, és az lélek részletesen átérzi hogy a cselekedeteit mikor irányította az önzőség és mikor a szeretet. Más mérce nem létezik.
A Jáma öt elve a következő:
- Ahimszá - erőszak-nélküliség (Nem ártok szándékosan sem másoknak, sem magamnak.)
- Szatja - igazság, őszinteség, szavahihetőség
- Asztéja - nem lopni
- Brahmacsarja - tiszta életmód, életvitel. Gyakran a szexuális önmegtartóztatással azonosítják, bár szószerinti jelentése nem erre utal. Brahma a teremtő tudatot jelenti, csarja pedig azt, hogy mozogni, áramlani. Brahmacsarja tehát az a személy, aki létezésének minden egyes pillanatában tudatában van annak, hogy az isteni teremtésben mozog, cselekszik. Ha figyelembe vesszük a Rádzsa jóga egyik alapállítását (Maha Vákja – Hatalmas Igazság), miszerint „BRAHMA SATYA JAGHAT MITHYA” azaz Brahma, a teremtő tudat a valóság, Jagat, vagyis a teremtett világ pedig valótlanság, akkor nyilvánvaló, hogy a Brahmacsarja kifejezés arra utal, hogy folyamatosan tudatában vagy annak, hogy egy virtuális valóságban mozogsz.
- Aparigraha - nem gyűjteni, azaz ne halmozz fel feleslegesen tárgyakat, javakat. Soha ne a gyűjtés szándéka vezéreljen, hanem az alkotásé.
II. A Nijáma elvei:
- Szaucsa – tisztaság, mely a test és a környezetünk tisztántartásán túl a gondolatok, szavak és cselekedetek tisztaságára is utal.
- Szantosa - elégedettség (belső nyugalom)
- Tapah - önuralom, önfegyelem
- Szvádhjája – a spirituális tartalmú iratok tanulmányozása
- Isvara pranidhán - Isten iránti odaadás
Sok a hasonlóság a Jáma és Nijáma 5-5 elve, valamint az Ószövetség tíz parancsolata között. Viszont a jógában inkább irányelvek, mint parancsolatok vannak. Egyiknek sem a fanatikus követésről kell szólnia, mindinkább a bölcs alkalmazásról. Például: nem biztos, hogy elítélendő cselekedet egy gyilkostól ellopni a fegyverét. ;)
Folyt. köv. :)