Jógával az egészségért

Egészség, jó közérzet, nyugalom, harmónia: a legkeresettebb árucikkek a piacon

Astanga - Egy kis jóga filozófia érthetően

2019. május 05. 18:38 - Enikő Burján

Ha jógát gyakorolsz, gyakran hallhatod az astanga kifejezést, mint választható jóga óra típust. A hatha jóga egyik összetett - kötött gyakorlatsorokból álló - dinamikus formája értendő az elnevezés alatt.

Maga az astanga (nyolc ágú) kifejezés valójában a Rádzsa jógának (azaz a királyi jógának) egy szinonim meghatározása. Ezt Patanjali - a jógairodalom egyik legnagyobb bölcse - fejtette ki kb. 2000 évvel ezelőtt a jóga-szutráiban, azaz a jóga gyakorlását összefoglaló vezérfonalban.

Íme a nyolc lépcsőfok:

  1. Jáma – a külső fegyelem szabályai
  2. Nijáma – a belső fegyelem szabályai
  3. Ászana - a helyes ülésmód
  4. Pránajáma - a légzésszabályozás
  5. Pratjahara - az érzékek visszavonása
  6. Dháraná – koncentráció
  7. Dhjána – meditáció
  8. Szamádhi – magasabb tudatállapot, felébredés

I. Jáma – a külső fegyelem szabályai

Jáma a hindu mitológiában a halál istenének a neve. A halál pillanatában, az ember ezen elvek, alapján értékeli a leélt életét. Valójában ezek is tovább egyszerűsödnek majd. A halál pillanatában lezajlik az egész élet, és az lélek részletesen átérzi hogy a cselekedeteit mikor irányította az önzőség és mikor a szeretet. Más mérce nem létezik.

 love.jpg

A Jáma öt elve a következő:

  1. Ahimszá - erőszak-nélküliség (Nem ártok szándékosan sem másoknak, sem magamnak.)
  2. Szatja - igazság, őszinteség, szavahihetőség
  3. Asztéja - nem lopni
  4. Brahmacsarja - tiszta életmód, életvitel. Gyakran a szexuális önmegtartóztatással azonosítják, bár szószerinti jelentése nem erre utal. Brahma a teremtő tudatot jelenti, csarja pedig azt, hogy mozogni, áramlani. Brahmacsarja tehát az a személy, aki létezésének minden egyes pillanatában tudatában van annak, hogy az isteni teremtésben mozog, cselekszik. Ha figyelembe vesszük a Rádzsa jóga egyik alapállítását (Maha Vákja – Hatalmas Igazság), miszerint „BRAHMA SATYA JAGHAT MITHYA” azaz Brahma, a teremtő tudat a valóság, Jagat, vagyis a teremtett világ pedig valótlanság, akkor nyilvánvaló, hogy a Brahmacsarja kifejezés arra utal, hogy folyamatosan tudatában vagy annak, hogy egy virtuális valóságban mozogsz.
  5. Aparigraha - nem gyűjteni, azaz ne halmozz fel feleslegesen tárgyakat, javakat. Soha ne a gyűjtés szándéka vezéreljen, hanem az alkotásé.

II. A Nijáma elvei:

  1. Szaucsa – tisztaság, mely a test és a környezetünk tisztántartásán túl a gondolatok, szavak és cselekedetek tisztaságára is utal.
  2. Szantosa - elégedettség (belső nyugalom)
  3. Tapah - önuralom, önfegyelem
  4. Szvádhjája – a spirituális tartalmú iratok tanulmányozása
  5. Isvara pranidhán - Isten iránti odaadás

Sok a hasonlóság a Jáma és Nijáma 5-5 elve, valamint az Ószövetség tíz parancsolata között. Viszont a jógában inkább irányelvek, mint parancsolatok vannak. Egyiknek sem a fanatikus követésről kell szólnia, mindinkább a bölcs alkalmazásról. Például: nem biztos, hogy elítélendő cselekedet egy gyilkostól ellopni a fegyverét. ;)

 mozes.jpg

 

 

 

 

Folyt. köv. :)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://jozsajoga.blog.hu/api/trackback/id/tr3914765996

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása