A stresszkezelés kiváló eszközei a légzőgyakorlatok, melyeket mind a jóga, mind a gyerekjóga is rendszeresen alkalmaz.
A méhen kívüli élet az első légzéssel indul és az utolsóig tart. A légzés az életben maradás feltétele. Születéskor az újszülött az első lélegzetvétellel fogadja be a világot. A szervezet egyik legfontosabb méregtelenítő szerve a tüdő. Az egyenletes mély légzés átszellőzteti a tüdőt, megtisztítja a bent maradt elhasznált gázoktól, oxigénnel tölti fel a szervezetet, a test teljes anyagcseréjét optimalizálja. Nő a légzéskapacitás, hatékonyabbá válik az energia felhasználás. Rendszeres gyakorlással ez a fajta légzés szokássá válhat, és a spontán légzés során ezek a hatások fokozottabban érvényesülnek. Az egyenletes, nyugodt légzés – fiziológiai hatásain kívül – felfrissít, és lazító hatással is bír. Megnyugtatja az idegrendszert, előnyösen befolyásolja a mentális folyamatokat. A szorongás oldásának egyik hatékony eszköze.
Kádár A. (2014) szerint egy óvodáskorú gyermeket meg lehet tanítani a mély légzésre, hogy alkalmazni tudja, amikor nyugtalan, szorong, vagy fél. El lehet mondani neki, hogy minden egyes kilégzéssel jobban fogja érezni magát. Ha már valamelyest számolni tudó gyermekről van szó, akkor – például Mező F. (2017) alapján – a légzésszabályozás technikáját is elsajátíthatja, miszerint négy ütemen át belélegzik, két ütemen át bent tartja a levegőt, négy ütemen át kifújja, majd két ütemen át légzésszünetet tart és ezt ismételi folyamatosan, míg meg nem nyugszik. A légzéstechnikák mozgással is kiegészülhetnek, illetve relaxációs gyakorlatba is beilleszthetők.
Íme néhány gyakorlási lehetőség Bagdy E. (2017) alapján - nem csak gyerekeknek:
- Napimádás: A gyermek kitárja a karját rézsútos magastartásba, és közben beszívja a levegőt, majd leengedve a kart, kifújja a levegőt, kifújva azzal együtt a fáradtságot, feszültséget, bánatot, izgalmat, stb.
- Fújj-fújj: A gyermek elképzeli, hogy ő a szél. Csoporton belül, minden egyes gyerek más-más hangon (s, sz, f, hú) fújva, társuktól eltérő hangon lélegeznek ki.
- Relaxáció: A gyermek behunyt szemmel elképzeli, hogy a szél zörgeti a tölgyfa leveleit, aminek a tövében pihen képzeletben. Olyan ritmusban fújdogál a szellő és mozgatja a leveleket, mint a belégzés és kilégzés tempója. Hanula E. (2017) Belégzés négy ütemen át, benntart két ütemen át, kilégzés négy ütemen keresztül, légzésszünet két számolásig.
Természetesen a legideálisabb, ha a légzőgyakorlatokat jó levegőjű helyen végezzük. Ha van rá lehetőség akkor a szabadban - parkban, erdőben, kertben. Persze a szobában, zárt helyiségben is megteremthetők a feltételek egy kiadós szellőztetéssel. Fontos, hogy a levegőt lehetőleg mindig orron át szívjuk a tüdőbe.
Források:
- Bagdy Emőke (2017): Boldogságóra foglalkozásokat indító mozgásalapú relaxációs gyakorlatok óvodások számára In: Bagdi Bella (et al. 2017): Boldogságóra, Kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek 37 p. Mental Focus Kiadó, Budapest
- Hanula Erika (2017): Relaxmesék – lazító, csendesítő mesék óvodába, iskolába. Neteducatio Kft, Budapest
- Kádár Annamária (2014): Mesepszichológia 2. Útravaló a kényes nevelési helyzetekhez. Kulcslyuk Kiadó Kft., Budapest
- Mező Ferenc (et al. 2017) Tanulógép. Tanulásmódszertani javaslatok. K3F Stúdió, Debrecen.